INFO
Voor werknemers
Veilig en vertrouwd
Wat kan een vertrouwenspersoon voor jou als melder betekenen?
Bij een LVV-registervertrouwenspersoon kun je terecht met meldingen over ongewenst gedrag (zaken die over jezelf gaan) zoals pesten, discriminatie, agressie en geweld en (seksuele) intimidatie maar ook bij integriteitskwesties (zaken die de organisatie betreffen) zoals fraude, diefstal en delicten die het maatschappelijk belang raken (bijv. milieudelicten).
Goed dat je de stap zet om je verhaal te delen. Neem telefonisch contact op via +31 (0)6 23 28 62 93, door een mail te sturen naar info@vertrouwdgesprek.nl of via de contactpagina op deze website. Samen maken we een afspraak om jouw melding te bespreken en samen de mogelijke oplossingen te verkennen.
Vertrouwd Gesprek neemt uiterlijk binnen 48 uur contact met je op om een afspraak in te plannen. Veelal kan een eerste gesprek binnen 1 week plaatsvinden.
Ja. Gesprekken zijn anoniem tenzij jij toestemming geeft om informatie met jouw werkgever of andere instanties te delen. Jij bepaalt wat er met jouw verhaal gebeurd. Voorafgaand aan een meldingsgesprek wordt je geïnformeerd hoe wij omgaan met vertrouwelijkheid.
Op een voor jou veilige plaats en wijze. Dat betekent dat een gesprek live, telefonisch of online plaats kan vinden. We bepalen samen wat de beste plaats is om een gesprek aan te gaan. Een gesprek kan ook tijdens een wandeling worden gevoerd.
Gesprekken duren doorgaans ongeveer een uur, maar we nemen de tijd die nodig is. Gemiddeld komen we in 2 tot 3 gesprekken tot een goed beeld van jouw probleem en de mogelijkheden die je hebt.
Gesprekken vinden plaats in het Nederlands of Engels. Bij taalbarrières of behoefte aan gesprekken in een andere talen, wordt een tolkentelefoon ingeschakeld.
Afspraken kunnen worden gepland van maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 19:30 uur. In overleg plannen we het moment wat het beste past.
Dankzij een uitgebreid netwerk van vertrouwenspersonen en professionals waarmee Vertrouwd Gesprek samenwerkt, zijn wij in staat onze dienstverlening in vrijwel heel Nederland aan te bieden.
Een vertrouwenspersoon moet lid zijn van de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV) en een uitgebreid traject volgen om in het beroepsregister opgenomen te worden. Dit traject omvat het volgen van een geaccrediteerde opleiding en vereist regelmatige bij- en nascholing. Deze strenge eisen garanderen de deskundigheid en betrouwbaarheid van elke vertrouwenspersoon waarmee we samenwerken. Meer informatie over de certificatie en registratie van LVV-vertrouwenspersonen is beschikbaar op de officiële LVV-website. Vertrouwd Gesprek werkt samen met gecertificeerde LVV-registervertrouwenspersonen voor haar dienstverlening.
Voor werkgevers
Versterk jouw organisatie. Ontdek wat een vertrouwenspersoon voor jouw organisatie kan betekenen.
Ontdek wat een vertrouwenspersoon voor jouw organisatie kan betekenen.
De verplichtstelling van een vertrouwenspersoon in Nederland is onderdeel van een initiatiefwetsvoorstel, ingediend door Tweede Kamerlid Maatoug van GroenLinks. Dit wetsvoorstel, aangenomen door de Tweede Kamer op 23 mei 2023, wijzigt de Arbowet en is bedoeld om een sociaal veilige werkomgeving te garanderen. Het voorstel stelt de aanwezigheid van een vertrouwenspersoon verplicht voor organisaties met minimaal 10 werknemers, met als doel het terugdringen van ongewenst gedrag op de werkvloer.
Hoewel het wetsvoorstel al is goedgekeurd door de Tweede Kamer, moet het nog worden goedgekeurd door de Eerste Kamer en vervolgens formeel bekrachtigd worden voordat het effectief wordt als wet. Ook al is het nog niet verplicht om een vertrouwenspersoon binnen je organisatie te hebben, is het toch slim om hier nu al mee te beginnen. Niet alleen voldoe je zo aan de de toekomstige wetgeving zodra deze in werking treedt, maar bevorder je direct een veiligere werkplek en een open werkcultuur.
Nee, alhoewel het aanstellen van een externe vertrouwenspersoon bijdraagt aan het voldoen aan de Arbowet, is dit momenteel nog niet wettelijk verplicht. Een vertrouwenspersoon helpt bij het bevorderen van een veilige en integere werkplek en biedt medewerkers de gelegenheid om issues gerelateerd aan ongewenst gedrag, zoals discriminatie, (seksuele) intimidatie of pesten, en integriteitskwesties, zoals diefstal, fraude, of milieudelicten, bespreekbaar te maken. Dit bevordert de ontwikkeling van een sociaal veilige werkomgeving, een essentieel aspect van de Arbowet. Op 23 mei 2023 is er een wetsvoorstel aangenomen door de Tweede Kamer dat de verplichtstelling van een vertrouwenspersoon voor organisaties met 10 of meer medewerkers onderdeel maakt van de Arbowet.
Een vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor en ondersteuning aan medewerkers die te maken krijgen met ongewenste omgangsvormen, integriteitskwesties of andere werkgerelateerde problemen. Ze fungeren als een schakel tussen de medewerker en de organisatie en helpen bij het duidelijk in beeld brengen van situaties. Daarnaast adviseert een vertrouwenspersoon organisaties hoe om te gaan met meldingen en het implementeren van beleid rondom sociale veiligheid en integriteit.
Een vertrouwenspersoon heeft 3 hoofdtaken:
- Opvangen, begeleiden en adviseren van melders
- Voorlichten, informeren en inspireren van organisaties
- Gevraagd en ongevraagd adviseren van management en bestuur
De inzet van een externe vertrouwenspersoon kent diverse voordelen voor organisaties:
Objectiviteit
Een externe vertrouwenspersoon biedt een onafhankelijk en onpartijdige blik op situaties rondom ongewenst gedrag of integriteit jouw organisatie. Doordat een externe vertrouwenspersoon niet betrokken is bij de dagelijkse gang van zaken, kan deze objectief omgaan met zowel meldingen en conflicten als in het geven van advies. Daarnaast voorkom je met de inzet van een externe vertrouwenspersoon het risico op belangenconflicten.
Kosten
Het inzetten van een externe vertrouwenspersoon is vaak kostenefficiënter dan het opleiden (en opgeleid houden) van een interne vertrouwenspersoon. Je bespaart niet alleen op de directe kosten zoals opleiden, certificeren en bij- en nascholing, maar vermijdt ook de tijdsinvestering en middelen die vereist zijn voor het op een juiste wijze invullen van de functie van vertrouwenspersoon. Daarnaast beperkt de inzet van een vertrouwenspersoon kosten als gevolg van verzuim en ongewenst personeelsverloop.
Vertrouwelijkheid
Medewerkers vinden het doorgaans gemakkelijker om persoonlijke ervaringen te delen met een externe vertrouwenspersoon. Dit verhoogt de waarschijnlijkheid dat medewerkers vrijuit spreken, wat bijdraagt aan een juiste advisering van de melder.
Beschikbaarheid
Externe vertrouwenspersonen zijn vaak ruimer beschikbaar dan interne medewerkers (ook buiten de werktijden van een organisatie of vakanties van een interne vertrouwenspersoon). Dit zorgt ervoor dat medewerkers altijd toegang hebben tot ondersteuning, onafhankelijk van werktijden en beschikbaarheid van een interne vertrouwenspersoon.
Wij zijn bereikbaar doordeweeks bereikbaar van 09:00 uur tot 19:30 uur. Als iemand een melding maakt nemen wij altijd binnen 48 uur contact op met de melder om een afspraak te maken. Veelal kan een eerste gesprek binnen 1 week plaatsvinden. Indien er sprake is van een spoedmelding zorgen wij ervoor dat er binnen 24 uur een eerste contactmoment plaatsvindt. Een vertrouwenspersonen beoordeelt de situatie op een discrete en professionele wijze, waarbij we altijd prioriteit geven aan de veiligheid en het welzijn van de melder.
Een vertrouwenspersoon moet lid zijn van de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV) en een uitgebreid traject volgen om in het beroepsregister opgenomen te worden. Dit traject omvat het volgen van een geaccrediteerde opleiding en vereist regelmatige bij- en nascholing. Deze strenge eisen garanderen de deskundigheid en betrouwbaarheid van elke vertrouwenspersoon waarmee we samenwerken. Meer informatie over de certificatie en registratie van LVV-vertrouwenspersonen is beschikbaar op de officiële LVV-website. Vertrouwd Gesprek werkt samen met gecertificeerde LVV-registervertrouwenspersonen voor haar dienstverlening.
Let op! Per 1 januari 2024 vervalt de titel LVV gecertificeerd vertrouwenspersoon. Vanaf die datum worden certificering en registratie verplicht en mogen enkel vertrouwenspersonen die aan de gestelde vereisten voldoen de titel LVV-registervertrouwenspersoon voeren. Het doel van deze veranderingen is het borgen en verhogen van het kwaliteitsniveau van vertrouwenspersonen.
Naast abonnementen waarmee jouw organisatie haar medewerkers toegang geeft tot een vertrouwenspersoon bieden wij diverse aanvullende diensten op het gebied van sociale veiligheid en integriteit. Vertrouwd Gesprek adviseert over bestaand beleid en helpt nieuw beleid te implementeren. Kijk voor meer informatie over onze diensten op deze pagina of neem contact met ons op voor meer informatie.
Er wordt geen inhoudelijke informatie over meldingen gedeeld met opdrachtgevers. Dit betekent dat melders, tenzij zij toestemming geven om informatie te delen, anoniem blijven. Jaarlijks wordt een rapportage opgesteld waarin het aantal meldingen, de aard van de meldingen evenals bijzonderheden en aanbevelingen met aangesloten organisaties wordt gedeeld. Indien de aard of frequentie van meldingen hier aanleiding toe geven, worden organisaties geïnformeerd zodat zij maatregelen kunnen treffen.
Nee. Om onze onafhankelijkheid te kunnen garanderen, werken wij samen met professionele partners. Opdrachtgevers beslissen zelf of ze aanvullende diensten willen gebruiken, zoals het uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) of het instellen van een klachtencommissie. Afhankelijk van de dienst kan Vertrouwd Gesprek ondersteuning bieden, doorverwijzen of een deel van de dienstverlening zelf verzorgen.